Hur
funkar det?

Här får du svar på de vanligaste frågorna kring tjänstecyklar.
Har du en annan fråga? Ring +46(0)8 120 811 54

Vad är mitt förmånsvärde?

Förmånsvärdet är den totala cykelförmånen, dvs kapitalkostnaden för cykeln, eventuella service- och reparationskostnader, samt värdeminskningen för slitage och åldrande. I alla våra angivna räkneexempel har vi följt Skatteverkets uträkning av förmånsvärdet, men minskat avskrivningstiden för värdeminskningen till 5 år.

Vad händer om jag vill byta cykel?

Det går inte att byta ut cykeln i ett befintligt avtal. Företaget kan dock välja att teckna ett nytt leasingavtal för en ny cykel. Den anställde kan då välja att ha två tjänstecyklar och betala skatt för båda förmånsvärdena. Alternativet är att lämna tillbaka den äldre cykeln till företaget som kan erbjuda den till en annan anställd eller tillhandahålla den som företagscykel för resor i tjänsten.

Kan mitt förmånsvärde ändras under avtalstiden?

Eftersom förmånen för kapitalkostnaden beror på den aktuella statslåneräntan kan en marginell ändring av förmånsvärdet ske.

Vad händer om min cykel blir stulen?

Det är viktigt att du alltid låser din cykel och förvarar den på ett säkert ställe. Vid stöld ska du göra en polisanmälan och meddela ŠKODA försäkring/IF.

Hur underhåller jag min cykel?

Vi rekommenderar löpande underhåll och kontroll enligt instruktionerna i användarmanualerna som finns på www.canyon.com

Vad behöver jag ha för tillbehör?

Alla cyklar levereras med ett lås som kan fästas på ramen. För cykling under vintertid rekommenderar vi att du köper till vinterdäck.

När är det bäst att hämta ut och lämna tillbaka en cykel?

Det spelar ingen roll. Vi erbjuder och levererar cyklar under hela året. För cykling vintertid rekommederar vi att du köper till vinterdäck. Alla cyklar levereras med sommardäck.

Hur vet jag att det är dags för service på min cykel?

Vi rekommenderar service minst en gång per år för alla cyklar. Vid daglig pendling ökar behovet till 2-3 gånger per år.

Vem vänder jag mig till om jag behöver service?

Canyons cyklar kan servas och vid behov repareras på flera kunniga cykelverkstäder i Sverige. Kontakta Canyon's servicenummer +46 (0) 8 684 414 40

Kan jag även köpa hjälm, pedaler och andra tillbehör via ŠKODA?

Din lokala ŠKODA-återförsäljare erbjuder ett mindre sortiment av hjälmar och cykelkläder, men kan också erbjuda smarta tillbehör för att transportera en eller flera cyklar med din bil.

Hur fungerar det med försäkring?

Vi erbjuder en förmånlig cykelförsäkring via ŠKODA Försäkring/IF.

Kommer inköp av tillbehör och extrautrustning att påverka mitt förmånsvärde?

All utrusting som köps in av ditt företag och ges till dig för privat användning ska tas upp till förmånsbeskattning. Undantag gäller för kläder och utrustning som förses med tydliga företagslogotyper och som kan klassas som profilkläder.

Kan jag bryta mitt leasingkontrakt?

Ja, men ditt företag kommer att få betala ersättning till ŠKODA Financial Services (Volkswagen Finans Sverige AB) enligt villkoren i leasingavtalet. Vi rekommenderar inte att man löser avtalet i förtid.